Advertlets

PINK

snow

Sabtu, 2 Februari 2013

Apa Beza Baju Kurung Dengan Baju Kebaya?



Baju kurung dan baju kebaya merupakan warisan turun temurun sejak zaman tok nenek kita lagi. Baju kurung merupakan pakaian tradisional rasmi yang menjadi kebanggaan masyarakat Melayu di Malaysia.

Pakaian tradisional ini masih lagi kekal hingga ke hari ini dan ia merupakan sesuatu yang patut kita banggakan. Tetapi bukan itu apa yang kami mahu berkongsi dengan anda hari ini. Apa yang menarik kami mahu berkongsi hari ini ialah perbezaan antara baju kurung dengan baju kebaya.

Perbezaan baju kurung dengan baju kebaya boleh dilihat dari segi potongan baju tersebut.

Baju kurung tidak mempunyai potongan badan, maksudnya potongan bagi baju kurung adalah lurus. Itu juga merupakan design asal baju kurung yang dipraktikkan sejak zaman tok nenek kita lagi. Pilihan fabrik dan warna menaikkan lagi keindahan baju tradisional ini.

                              

                                            

                                    

                              

Design kain baju kurung biasanya lipatan kain disusun tepi atau belakang. Lipatan kain sisi lebih menjadi pilihan kerana ianya lebih selesa dan nampak lebih kemas.

                               

                                 

Manakala baju kebaya pula sedikit berbeza dengan baju kurung di mana potongan bajunya lebih menampakkan susuk tubuh si pemakai. Sebenarnya baju kebaya ialah satu transformasi yang dilakukan ke atas baju kurung yang diubah potongan baju mengikut bentuk tubuh si pemakai.

                         

                           

                                 

                                   

Design kainnya pula ada yang belah tepi, belah tengah, potongan duyung, potongan ala-ala saloma dan ada juga yang lurus seperti kain baju kurung.

             

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

linkwthin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertlet 3

nuffnang

.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MELAWATI BLOG SAYA